ĮVADINIS DARBUOTOJŲ INSTRUKTAŽAS
(skirtas visiems naujai priimtiems darbuotojams)
1. Įmonės veikla, vidaus tvarka, darbo tvarkaraštis
Įmonės veikla:
- Įstaiga teikia ilgalaikės ir trumpalaikės socialinės globos paslaugas vyresnio amžiaus, negalią turintiems asmenims.
- Tikslas – užtikrinti saugią, tvarkingą ir orią gyvenimo aplinką gyventojams, teikti kokybišką priežiūrą ir slaugą, organizuoti užimtumą ir poilsį.
Vidaus tvarka:
- Darbuotojai privalo laikytis Vidaus darbo tvarkos taisyklių, kurios yra pasirašytos prie darbo sutarties ir pakabintos informaciniame stende.
- Rūkymas leidžiamas tik specialiai tam skirtose vietose.
- Griežtai draudžiama darbo metu vartoti alkoholį, narkotines ar psichotropines medžiagas.
- Rekomenduojama vengti konfliktų, nesutarimus spręsti per tiesioginį vadovą.
Darbo tvarkaraštis:
- Pamaininis darbas pagal grafiką, patvirtintą administracijos.
- Pamainos pradžia ir pabaiga – pagal paskelbtą tvarkaraštį.
- Apie neatvykimą į darbą būtina pranešti ne vėliau kaip prieš 2 val. iki pamainos pradžios.
2. Įstaigos struktūra ir atsakomybės pasiskirstymas
Valdymo struktūra:
-
Direktorius – atsako už visą įstaigos veiklą, strateginius sprendimus, santykius su institucijomis.
-
Padalinių vadovai / administracija – atsako už savo skyrių darbo organizavimą, grafikų sudarymą, darbo kokybę, dokumentaciją.
-
Slaugytojos – atsako už medicininę priežiūrą, vaistų paskirstymą, sveikatos stebėjimą.
-
Individualios priežiūros specialistai – atsakingi už kasdienę gyventojų priežiūrą (higiena, maitinimas, užimtumas).
-
Pagalbinis personalas – virtuvė, valytojai, ūkio darbuotojai – atsako už švarą, maisto ruošą, techninę tvarką.
Svarbiausia taisyklė:
Kiekvienas darbuotojas žino savo atsakomybės ribas, bet privalo bendradarbiauti su kolegomis ir informuoti vadovus apie bet kokią riziką ar pažeidimus.
3. Darbo sutarties ir pareigybės instrukcijos paaiškinimas
- Darbo sutartis nustato darbuotojo pareigas, darbo laiką, atlyginimą, atsakomybę.
- Pareiginė instrukcija detalizuoja kasdienes užduotis pagal pareigas.
- Darbuotojas privalo susipažinti su instrukcija raštu ir pasirašyti.
- Bet kokie pasikeitimai darbo organizavime ar pareigose yra derinami raštu.
4. Darbo drausmė, etikos ir konfidencialumo reikalavimai
Darbo drausmė:
- Laiku atvykti į darbą ir tinkamai atlikti užduotis.
- Nešioti darbo aprangą pagal tvarką.
- Informuoti vadovą apie incidentus ar neįprastas situacijas.
Etika:
- Su gyventojais ir kolegomis bendrauti mandagiai, pagarbiai, be įžeidimų.
- Griežtai draudžiama kelti balsą, naudoti fizinį ar psichologinį smurtą.
- Konfliktines situacijas spręsti per vadovą ar socialinį darbuotoją.
Konfidencialumas:
- Draudžiama atskleisti gyventojų asmens duomenis, sveikatos būklės informaciją, dokumentus tretiesiems asmenims be vadovo leidimo.
- Gyventojų bylos saugomos pagal BDAR reikalavimus.
- Socialiniuose tinkluose negalima skelbti jokios darbo metu sužinotos informacijos.
5. Dokumentacijos pildymas (dienynai, ataskaitos, žurnalai)
Privalomi dokumentai:
- Gyventojų dienynai.
- Vaistų išdavimo žurnalai.
- Įvykių / incidentų registracijos žurnalai.
- Maisto temperatūros, patalpų valymo, skalbyklos žurnalai.
Reikalavimai pildymui:
- Visi įrašai daromi tiksliai, tvarkingai, be trumpinių.
- Draudžiama palikti tuščias eilutes.
- Pataisymai atliekami perbraukiant klaidą, pasirašant ir nurodant datą.
6. Atsakomybė už pažeidimus
- Už tvarkos, saugos, konfidencialumo pažeidimus taikomos drausminės priemonės: įspėjimas, papeikimas, atleidimas.
- Už tyčinius ar šiurkščius pažeidimus gali būti taikoma materialinė atsakomybė pagal LR Darbo kodeksą.
- Pažeidimai, keliantys grėsmę gyventojų sveikatai ar gyvybei, privalo būti nedelsiant pranešti vadovybei ir atsakingoms institucijoms.
DARBUOTOJŲ SAUGOS IR SVEIKATOS (DSS) INSTRUKTAŽAI
Instruktavimai atliekami vadovaujantis:
-
Darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymu (Nr. IX-1672)
-
Darbuotojų saugos ir sveikatos instrukcijų rengimo nuostatais
-
Gaisrinės saugos taisyklėmis
-
SPPD ir higienos normų reikalavimais globos įstaigoms.
2.1. Bendrasis darbo saugos instruktavimas (privalomas visiems darbuotojams)
Atliekamas pirmą darbo dieną ir kartojamas kasmet.
Instruktavimo turinys:
A. Darbo vietos įranga ir aplinka
- Supažindinimas su darbo vietos išdėstymu, evakuacijos planais.
- Elektros įrenginių saugus naudojimas.
- Tinkamas darbo įrankių laikymas ir priežiūra.
B. Asmeninės apsaugos priemonės
- Darbo aprangos ir avalynės dėvėjimo taisyklės.
- Pirštinių, kaukių, prijuosčių, respiratorių naudojimas pagal situacijas.
- Pavojingų situacijų atpažinimas (slidžios grindys, išsiliejimai).
C. Pirmosios pagalbos pagrindai
- Kaip išsikviesti pagalbą – 112.
- Pagalba apsideginus, nukritus, užspringus, patyrus elektros smūgį.
- Kur įstaigoje yra pirmosios pagalbos rinkiniai, defibriliatorius.
D. Gaisrinė sauga
- Gaisro rizikos veiksniai.
- Gesintuvų tipai ir jų naudojimas.
- Evakuacijos planas ir surinkimo vieta.
E. Nelaimingi atsitikimai ir pranešimų tvarka
- Kas laikoma nelaimingu atsitikimu.
- Nedelsiant informuoti vadovą ir užregistruoti incidentą žurnale.
2.2. Periodiniai DSS instruktavimai
Atliekami kas 12 mėnesių visiems darbuotojams.
Aukštos rizikos pareigybėms – kas 6 mėnesius:
- Slaugos personalui (nuolatinis fizinis krūvis, infekcijų rizika).
- Virtuvės ir skalbyklos darbuotojams (cheminės medžiagos, karšti paviršiai).
Turinys:
- Pakartojami bendrojo saugos instruktavimo punktai.
- Aptariami realūs incidentai ir kaip jų būtų galima išvengti.
- Supažindinama su naujausiomis teisės aktų ar vidaus taisyklių korekcijomis.
2.3. Specifiniai DSS instruktavimai pagal darbo vietas
A. Slaugos personalui
- Gyventojų kėlimo, perkėlimo technikos: ergonomika, nugaros apsauga.
- Taisyklingas keltuvų, vežimėlių, lovų mechanizmų naudojimas.
- Infekcijų kontrolė: rankų higiena, pirštinių keitimas, atliekų tvarkymas.
- Biologinių skysčių tvarkymas (kraujas, seilės, šlapimas).
- Saugus elgesys su agresyviais ar dezorientuotais gyventojais.
B. Virtuvės darbuotojams
- Karštų paviršių, peilių, smulkintuvų, kitų prietaisų saugus naudojimas.
- Maisto ruošimo higiena (HACCP), temperatūrų kontrolė.
- Maisto produktų kėlimo ergonomika, kad nebūtų stuburo traumų.
- Valymo ir dezinfekcinių priemonių saugus naudojimas.
C. Valytojams ir skalbyklos darbuotojams
- Cheminių priemonių laikymas, ženklinimas, maišymo draudimas.
- Asmeninių apsaugos priemonių (pirštinės, akiniai) naudojimas.
- Saugus skalbimo ir džiovinimo įrangos valdymas.
- Atliekų tvarkymas: buitinės, medicininės, pavojingos.
D. Ūkio darbuotojams
- Įrankių ir elektrinių prietaisų naudojimas.
- Aukštyje atliekamų darbų (kopėčios, pakylos) taisyklės.
- Draudimas dirbti vienam pavojingose zonose.
E. Administracijos darbuotojams
- Ergonomika dirbant su kompiuteriu.
- Elektros prietaisų saugus naudojimas biure.
- Evakuacijos planų išmanymas.
2.4. Darbuotojų atsakomybė DSS srityje
- Privaloma laikytis visų instruktavimų.
- Draudžiama ignoruoti pavojingas situacijas.
- Už DSS taisyklių nesilaikymą taikoma drausminė ar materialinė atsakomybė.
2.5. Instruktavimo dokumentavimas
- Visi instruktavimai registruojami DSS instruktavimų žurnaluose.
- Žurnale nurodomas: darbuotojo vardas, pavardė, data, instruktavusio asmens parašas, darbuotojo parašas.
- Instruktavimai saugomi 10 metų nuo atlikimo.
DARBO VIETOS ĮRANGA IR APLINKA – INSTRUKTAŽAS
1. Supažindinimas su darbo vietos išdėstymu, evakuacijos planais
- Darbuotojas privalo žinoti savo darbo vietos vietą, pagrindinius praėjimus, evakuacijos kelius ir avarinius išėjimus.
- Evakuacijos planai yra pakabinti matomose vietose kiekviename įstaigos aukšte.
- Privaloma susipažinti su:
-
- Pagrindiniu evakuacijos keliu;
- Atsarginiais išėjimais;
- Surinkimo vieta kieme ar aikštelėje.
- Darbuotojas privalo neužstatyti evakuacijos praėjimų, nepalikti kliūčių ant laiptų ar koridoriuose.
- Kartą per metus atliekamos pratybos, kuriose privaloma dalyvauti visiems darbuotojams.
2. Elektros įrenginių saugus naudojimas
- Naudoti tik įstaigos techninę įrangą, kuri yra tvarkinga ir periodiškai tikrinama atsakingo asmens.
-
Prieš jungiant bet kokį prietaisą į elektros tinklą būtina:
-
- Patikrinti laidų ir kištuko būklę;
- Įsitikinti, kad rozetė nepažeista.
- Draudžiama:
-
- Dirbti su įrenginiais, kurių laidai pažeisti arba įranga kibirkščiuoja;
- Savo nuožiūra taisyti ar ardyti elektros prietaisus;
- Naudoti prailgintuvus be apsaugos ar su pažeista izoliacija.
- Pastebėjus gedimą, nedelsiant pranešti atsakingam asmeniui (ūkio darbuotojui ar pamainos vadovui).
- Elektros įranga išjungiama po darbo, nebent jos veikimas privalomas nuolat (pvz., šaldymo įranga virtuvėje, serveriai).
3. Tinkamas darbo įrankių laikymas ir priežiūra
- Visi darbo įrankiai (šluotos, vežimėliai, medicininiai prietaisai, virtuvės įrankiai) turi būti laikomi numatytose vietose.
- Po naudojimo įrankiai nuvalomi, dezinfekuojami (jei reikia), padedami į jiems skirtą vietą.
- Draudžiama palikti įrankius ant grindų, koridoriuose, prie durų ar kitose praėjimo vietose.
- Pastebėjus, kad įrankis sugadintas ar netinkamas naudoti, būtina informuoti vadovą ir užpildyti įrankių defektacijos aktą.
- Įrankiai, naudojami kontaktui su gyventojais (pvz., slaugos vežimėliai, lovos mechanizmai), turi būti periodiškai tikrinami, o apie bet kokius gedimus pranešama nedelsiant.
Papildomos rekomendacijos:
- Visuomet palaikyti darbo vietoje tvarką ir švarą – tvarka mažina traumų riziką.
- Laikyti laisvus praėjimus ir durų užrakinimo mechanizmus, kad evakuacijos atveju nebūtų kliūčių.
- Įrankius ar prietaisus naudoti tik pagal jų paskirtį ir instruktacijas.
ASMENINĖS APSAUGOS PRIEMONĖS – INSTRUKTAŽAS
1. Darbo aprangos ir avalynės dėvėjimo taisyklės
- Darbo metu privaloma dėvėti švarią, tvarkingą darbo aprangą, kuri:
-
- Užtikrina higieną,
- Yra patogi ir tinkama judėti,
- Neturi kabančių detalių, kurios galėtų užkliūti ar sukelti pavojų.
- Avalynė turi būti:
-
- Su neslystančiu padu, kad sumažėtų kritimo rizika;
- Patogi, kad apsaugotų nuo kojų nuovargio ilgų pamainų metu;
- Švari ir naudojama tik darbo vietoje.
- Grįžus iš darbo, darbo drabužiai laikomi atskirai nuo kasdienės aprangos.
- Keičiami darbo drabužiai – pagal įstaigos nustatytą periodiškumą arba dažniau, jei jie užteršiami.
2. Pirštinių, kaukių, prijuosčių, respiratorių naudojimas pagal situacijas
Pirštinės
- Naudojamos:
-
- Atliekant higienos procedūras gyventojams;
- Dirbant su kūno skysčiais, vaistais ar valymo priemonėmis;
- Renkant ar tvarkant atliekas.
- Pirštinės keičiamos po kiekvieno kontakto su skirtingu gyventoju arba po kiekvienos užduoties.
- Po pirštinių nusiėmimo rankos privalo būti dezinfekuojamos.
Kaukės
- Privalomos:
-
- Dirbant artimame kontakte su gyventojais (ypač slaugos padalinyje);
- Esant infekcijų plitimo rizikai ar sergant peršalimu;
- Protrūkių laikotarpiu (pagal įstaigos administracijos nurodymus).
Prijuostės
- Naudojamos:
-
- Atliekant maisto gamybos ar dalinimo darbus;
- Dirbant su šlapiais paviršiais ar dezinfekcijomis;
- Keičiamos iškart, jei stipriai sudrėksta ar susitepa.
Respiratoriai (FFP2, FFP3)
- Naudojami esant dideliam infekcijos pavojui (pvz., COVID-19, tuberkuliozės, gripo protrūkiai).
- Turi būti sandariai prigludę prie veido, be tarpų.
- Nenaudojami pakartotinai, nebent yra daugkartiniai ir tinkamai dezinfekuojami.
3. Pavojingų situacijų atpažinimas
Darbuotojas privalo gebėti atpažinti ir pranešti apie rizikas:
-
Slidžios grindys po valymo ar išsiliejimo – iškart pastatyti įspėjimo ženklus, pranešti atsakingam asmeniui.
-
Išsilieję skysčiai (vanduo, dezinfekcinės priemonės, maisto produktai) turi būti nedelsiant nuvalyti.
-
Aštrūs ar pavojingi daiktai (sudužusios stiklinės, adatų konteineriai) – tvarkomi tik su tinkamomis pirštinėmis ir dedami į specialius konteinerius.
- Pastebėjus įrenginių gedimus ar atviras elektros jungtis – informuoti ūkio darbuotoją arba vadovą, darbo nestabdyti tik esant saugiai aplinkai.
Darbuotojo atsakomybė
- Naudoti asmenines apsaugos priemones kiekvieną kartą, kai to reikalauja darbo pobūdis.
- Nepritaikius ar ignoravus apsaugos priemones – darbuotojas atsako pagal darbo drausmės taisykles.
- Pastebėjus trūkstamas priemones, nedelsiant kreiptis į pamainos vadovą arba atsakingą sandėlio darbuotoją.
PIRMOSIOS PAGALBOS PAGRINDAI – INSTRUKTAŽAS
1. Kaip išsikviesti pagalbą – 112
- Skambinti numeriu 112 galima iš bet kurio telefono (net ir be SIM kortelės).
- Pranešant nurodyti:
-
-
Kas nutiko (kritimas, nudegimas, užspringimas, elektros smūgis, sąmonės netekimas ir t. t.).
-
Adresas – tiksli įstaigos lokacija, pastato numeris, aukštas.
-
Nukentėjusiojo būklė – sąmoningas ar ne, kvėpuoja ar ne, kraujuoja ar ne.
-
Savo vardas, pavardė, telefono numeris.
- Neišjungti telefono, kol operatorius nepersako, kad pokalbį galima baigti.
2. Pagrindinė pagalba dažniausiose situacijose
A. Apsideginimas
- Nedelsiant pašalinti karščio šaltinį (karštą skystį, garą, drabužius, jei jie neprilipo prie odos).
- Pažeistą vietą aušinti šaltu (ne lediniu) vandeniu bent 10–15 min.
- Nedėti ant žaizdos aliejų, riebalų ar kitų medžiagų.
- Esant dideliam nudegimui ar pūslėms – kviesti greitąją pagalbą.
B. Nukritimas
- Nejudinti nukentėjusio, jei įtariamas galvos, kaklo ar stuburo sužeidimas.
- Patikrinti sąmonę ir kvėpavimą.
- Sustabdyti kraujavimą, uždėti sterilų tvarstį, jei žaizda atvira.
- Jei asmuo praranda sąmonę, bet kvėpuoja – paguldyti į stabilų šoninį gulėjimą, stebėti.
- Jei nekvėpuoja – pradėti gaivinimą (30 paspaudimų ir 2 įpūtimai), naudoti defibriliatorių.
C. Užspringimas
- Jei žmogus kosėja ir kvėpuoja – skatinti jį tęsti kosėjimą, stebėti būklę.
- Jei nekvėpuoja ar kosulys silpnas:
-
- Atsistoti už nugaros.
- Rankas uždėti tarp krūtinkaulio ir bambos.
- Atliekami stiprūs pilvo paspaudimai (Heimlicho manevras) 5 kartus.
- Jei nepadeda – pradėti krūtinės paspaudimus ir kviesti greitąją pagalbą.
D. Elektros smūgis
-
Nepulti liesti žmogaus, kol elektra neišjungta.
- Išjungti elektros šaltinį (jungiklį, kištuką).
- Patikrinti sąmonę ir kvėpavimą.
- Jei žmogus nekvėpuoja – pradėti gaivinimą, kviesti pagalbą.
- Net jei nukentėjusysis jaučiasi gerai – rekomenduoti jam kreiptis į gydytoją, nes pasekmės gali pasireikšti vėliau.
3. Pirmosios pagalbos rinkiniai ir defibriliatorius įstaigoje
-
Pirmosios pagalbos rinkiniai yra:
-
- Registratūroje ar administracijos kabinete;
- Slaugos poste kiekviename aukšte;
- Virtuvėje;
- Ūkio skyriuje.
-
Automatinis išorinis defibriliatorius (AED) yra:
-
- Centriniame koridoriuje pirmame aukšte (pažymėtas AED ženklu);
- Mokymų metu darbuotojai supažindinami, kaip jį naudoti.
4. Pagrindinės rekomendacijos
- Visada dirbti ramiai ir nuosekliai.
- Pasibaigus įvykiui – užregistruoti incidentą atitinkamame žurnale.
- Jei abejojate, kaip tinkamai suteikti pagalbą – nedelsiant kviesti profesionalią pagalbą.
GAISRINĖ SAUGA – INSTRUKTAŽAS
1. Gaisro rizikos veiksniai
Globos namų aplinkoje dažniausiai pasitaikantys gaisro rizikos šaltiniai:
-
Elektros įrenginiai:
-
- Netvarkingi arba pažeisti laidai, prailgintuvai.
- Neprižiūrėti arba perkrauti elektros lizdai.
- Palikti įjungti šildytuvai, arbatinukai, viryklės.
-
Virtuvės įranga:
-
- Neprižiūrimos kepimo, virimo ar šildymo sistemos.
- Alyvos ar riebalų užsiliepsnojimas.
-
Atvira ugnis:
-
- Degančios žvakės, smilkalai gyventojų kambariuose.
- Draudžiami elektriniai šildytuvai be automatinės apsaugos.
-
Netinkamai tvarkomos atliekos:
-
- Degių medžiagų laikymas prie šilumos šaltinių.
- Nepakankamai prižiūrimi rūkomieji kieme (nuorūkos, popieriai).
Prevencinės priemonės:
- Tikrinti prietaisus prieš pamainos pabaigą.
- Neužstatyti evakuacijos kelių.
- Draudžiama naudoti prietaisus, kurių laidai ar jungtys pažeistos.
2. Gesintuvų tipai ir jų naudojimas
Įstaigoje įrengti gesintuvai turi būti prieinamose, aiškiai pažymėtose vietose.
Pagrindiniai gesintuvų tipai:
Tipas
|
Naudojimas
|
Pastabos
|
Milteliniai (ABC)
|
Deginančios medžiagos, skysčiai, elektra.
|
Universalūs, tinka daugeliui gaisrų.
|
Anglies dioksido (CO₂)
|
Elektronika, elektros skydai, virtuvės prietaisai.
|
Nesugadina įrangos, bet netinka medžiagoms, kurios gali atsinaujinti.
|
Putų gesintuvai
|
Kietos ir skystos degios medžiagos (popierius, baldai, riebalai).
|
Netinka elektros prietaisams.
|
Naudojimo principas:
- Patraukti apsauginį žiedą.
- Nukreipti antgalį į gaisro židinį.
- Paspausti rankeną ir purkšti iš apačios į viršų, palaipsniui artėjant.
- Visada gesinti nuo saugesnio atstumo.
3. Evakuacijos planas ir surinkimo vieta
Evakuacijos veiksmai:
- Pastebėjęs gaisrą – garsiai sušukti „GAISRAS!“, aktyvuoti gaisro signalizaciją.
- Skubiai informuoti administraciją ir skambinti 112.
- Padėti gyventojams evakuotis pagal jų galimybes.
- Uždaryti duris, kad dūmai neplistų.
- Nevažiuoti liftu – naudoti laiptines.
Surinkimo vieta:
- Visi darbuotojai ir gyventojai renkasi lauke, prie pagrindinio įėjimo, pažymėto evakuacijos surinkimo ženklu.
- Atsakingas darbuotojas patikrina, ar visi gyventojai evakuoti.
- Į pastatą galima grįžti tik leidus ugniagesiams.
Papildomi nurodymai:
- Gaisro gesinimo bandymus atlikti tik tuo atveju, jei nėra pavojaus sveikatai ar gyvybei.
- Jei uždūmintos patalpos – judėti palinkus ar ropojant, kvėpuoti per drėgną audeklą.
- Kas 12 mėnesių organizuojamos praktinės evakuacijos pratybos, kuriose dalyvauja visi darbuotojai.
NELAIMINGI ATSITIKIMAI IR PRANEŠIMŲ TVARKA – INSTRUKTAŽAS
1. Kas laikoma nelaimingu atsitikimu
Globos namuose nelaimingu atsitikimu laikoma bet kokia situacija, kai darbuotojas, gyventojas ar lankytojas:
- Patiria fizinę traumą (pvz., kritimas, susižalojimas, nudegimas, elektros smūgis).
- Nukenčia dėl užpuolimo, agresijos ar netinkamo elgesio (gyventojų, lankytojų ar kitų darbuotojų).
- Susiduria su kenksmingu biologiniu ar cheminiu poveikiu (užkrato užsikrėtimas, cheminių priemonių įkvėpimas ar nudegimas).
- Patiria sveikatos pablogėjimą darbo metu dėl streso, fizinės apkrovos ar kitų aplinkybių.
Taip pat nelaimingu atsitikimu laikomi visi beveik įvykę incidentai , kai galėjo įvykti žala, bet pavyko jos išvengti, pvz.:
- Netiksliai suveikęs keltuvas.
- Slidžios grindys, kurias pastebėjo darbuotojas prieš įvykstant kritimui.
2. Nedelsiant informuoti vadovą
Įvykus bet kokiam incidentui:
-
Nedelsiant pranešti pamainos vadovui arba atsakingam darbuotojui.
- Jei yra sužeidimų – užtikrinti pirmąją pagalbą ir prireikus iškviesti greitąją pagalbą 112.
- Informuoti padalinio vadovą ar jo pavaduotoją, jei incidentas yra rimtas (pvz., galvos trauma, hospitalizacija, pavojinga infekcija).
3. Įvykio registravimas žurnale
Visi incidentai privalo būti užregistruoti „Incidentų ir nelaimingų atsitikimų žurnale“, nurodant:
- Įvykio datą, laiką ir vietą.
- Įvykio aplinkybes (kas ir kaip nutiko).
- Sužeistų asmenų vardus, pavardes ir jų būklę.
-
Pirmosios pagalbos ar kitų veiksmų aprašymą.
- Atsakingo darbuotojo, užfiksavusio įvykį, parašą.
Svarbu:
- Žurnalas pildomas iškart po įvykio, o ne dienos pabaigoje.
- Rimtų sužalojimų ar mirties atveju privaloma pranešti Valstybinei darbo inspekcijai ir kitoms atsakingoms institucijoms.
- Incidentų analizė atliekama kas ketvirtį, siekiant išvengti pasikartojimo.
4. Darbuotojų atsakomybė
-
Privaloma pranešti ir aprašyti žurnale apie kiekvieną incidentą, net ir menkiausią, nes tai padeda užtikrinti saugą.
- Tyčinis informacijos slėpimas laikomas griežtu darbo drausmės pažeidimu.
- Visi pranešimai vertinami be kaltinimų, tik siekiant užtikrinti prevenciją.
PERIODINIAI DSS INSTRUKTAŽAI
1. Instruktavimo dažnis
-
Kas 12 mėnesių – visi darbuotojai: administracija, valytojai, priežiūros specialistai, techninis personalas.
-
Kas 6 mėnesius – aukštesnės rizikos darbuotojai:
-
-
Slaugos personalas (dėl nuolatinio fizinio krūvio, darbo su neįgaliais gyventojais, infekcijų ir sužeidimų rizikos).
-
Virtuvės ir skalbyklos darbuotojai (dėl darbo su cheminėmis medžiagomis, aukštos temperatūros įranga, aštriais įrankiais).
2. Instruktavimo tikslas
- Priminti darbuotojams saugos taisykles ir darbo tvarką.
- Aptarti realias rizikas ir incidentus, įvykusius įstaigoje.
- Sumažinti nelaimingų atsitikimų ir profesinių ligų tikimybę.
- Užtikrinti, kad darbuotojai žinotų aktualias taisykles, teisės aktų pakeitimus ir įmonės vidaus korekcijas.
3. Instruktavimo turinys
A. Bendrojo saugos instruktavimo kartojimas
- Darbo vietos įrengimo ir švaros reikalavimai.
- Asmeninės apsaugos priemonės (darbo apranga, avalynė, pirštinės, kaukės, respiratoriai).
- Pirmosios pagalbos veiksmai (112, pagalba apsideginus, užspringus, nukritus).
- Gaisrinė sauga (rizikos, gesintuvai, evakuacija).
- Nelaimingų atsitikimų pranešimo ir registravimo tvarka.
B. Realūs incidentai ir prevencija
Instruktavimo metu analizuojami per paskutinius metus įvykę incidentai, pvz.:
- Slidžios grindys ir gyventojo kritimas.
- Darbuotojo rankos sužalojimas dirbant su skalbimo įranga.
- Netinkamas keltuvo naudojimas perkeliant gyventoją.
- Užsidegęs maisto produktas virtuvėje dėl neprižiūrėto prietaiso.
Diskutuojama:
- Kas buvo padaryta netinkamai.
- Kaip situacijos būtų buvusios išvengtos laikantis taisyklių.
- Kokios prevencinės priemonės įdiegtos po incidento.
C. Teisės aktų ir vidaus tvarkos atnaujinimai
- Naujausi Valstybinės darbo inspekcijos rekomendacijų pakeitimai.
- Atitinkami Higienos normų atnaujinimai.
- Vidinės įstaigos tvarkos pakeitimai (instrukcijų atnaujinimas, nauji prietaisai, naujos darbo priemonės).
- Papildomų apsaugos priemonių naudojimo atnaujinimas (pvz., respiratoriai protrūkių metu).
4. Praktiniai mokymai
- Kartą per metus organizuojami praktiniai užsiėmimai:
-
- Pirmosios pagalbos gaivinimo veiksmai su manekenu.
- Evakuacijos pratybos su visais darbuotojais ir gyventojais.
- Ergonomikos pamokos slaugos ir techniniam personalui.
5. Instruktavimo dokumentacija
- Visi instruktavimai registruojami Periodinių DSS instruktavimų žurnale.
- Žurnale įrašoma:
-
- Darbuotojo vardas, pavardė, pareigos.
- Instruktavimo data.
- Instruktavimo temos ir trukmė.
- Instruktavusio atsakingo asmens vardas, pavardė, parašas.
- Darbuotojo parašas, patvirtinantis, kad informacija suprasta.
SPECIFINIAI DSS INSTRUKTAVIMAI PAGAL DARBO VIETAS
A. Slaugos personalui
1. Gyventojų kėlimo, perkėlimo technika (ergonomika, nugaros apsauga)
- Prieš keldami ar perkeldami gyventoją, įvertinkite situaciją – gyventojo būklę, judrumą, svorį.
- Naudokite teisingą laikyseną: tiesi nugara, keliai sulenkti, svoris paskirstytas tolygiai.
- Jeigu svoris didelis – naudokite keltuvus arba kvieskite pagalbą.
- Stenkitės vengti staigių, sukimo judesių, kurie gali pažeisti stuburą.
2. Taisyklingas keltuvų, vežimėlių, lovų mechanizmų naudojimas
- Prieš naudojant įsitikinti, kad įranga tvarkinga, nepažeista.
- Nenaudoti prietaisų, jei trūksta dalių arba yra gedimų – pranešti atsakingam darbuotojui.
- Gyventoją kilnoti tik su tvirtai pritvirtintomis saugos juostomis ar diržais.
- Stumti vežimėlį reikia švelniai, išlaikant kontrolę, niekada nestumti per greitai.
3. Infekcijų kontrolė
- Privaloma laikytis rankų higienos – rankas plauti prieš ir po kiekvieno kontakto su gyventoju.
- Pirštinės keičiamas po kiekvieno gyventojo.
- Atliekos dedamos į tam skirtus konteinerius, laikantis spalvinio žymėjimo.
4. Biologinių skysčių tvarkymas (kraujas, seilės, šlapimas)
- Visada dėvėti vienkartines pirštines ir, jei reikia, kaukę bei apsauginį chalata.
- Išsiliejusius skysčius surinkti tik su tam skirta dezinfekcija.
- Įrankiai, sąlyčio metu užteršti skysčiais, dezinfekuojami pagal nustatytą tvarką.
5. Saugus elgesys su agresyviais ar dezorientuotais gyventojais
- Išlaikyti ramų toną, nesiginčyti, neprovokuoti.
- Laikytis saugaus atstumo, neužblokuoti išėjimo.
- Jei gyventojas kelia grėsmę sau ar kitiems – nedelsiant kviesti pagalbą arba vadovą.
B. Virtuvės darbuotojams
1. Karštų paviršių, peilių, smulkintuvų naudojimas
- Naudoti karščiui atsparias pirštines imant iš orkaitės ar šaldymo įrenginių.
- Peilius laikyti aštrius, bet saugiose vietose – niekada nepalikti ant stalviršių be priežiūros.
- Prieš įjungiant smulkintuvus, įsitikinti, kad dangčiai uždaryti.
2. Maisto ruošimo higiena (HACCP), temperatūrų kontrolė
- Žali produktai laikomi atskirai nuo termiškai apdorotų.
- Tikrinti šaldymo įrenginių temperatūras ir registruoti žurnale.
- Naudoti atskirus įrankius žaliai mėsai, daržovėms ir paruoštam maistui.
3. Ergonomika keliant maisto produktus
- Keliant produktus – sulenkti kelius, laikyti nugarą tiesią.
- Naudoti vežimėlius ar keltuvus sunkiems kroviniams.
4. Valymo ir dezinfekcinių priemonių saugus naudojimas
- Priemones naudoti tik pagal instrukciją, niekada nemaišyti skirtingų chemikalų.
- Dirbant dėvėti pirštines ir prijuostę.
- Chemikalus laikyti originaliose pakuotėse, pažymėtose etiketėmis.
C. Valytojams ir skalbyklos darbuotojams
1. Cheminių priemonių laikymas ir ženklinimas
- Visos cheminės priemonės turi būti laikomos pažymėtose pakuotėse.
- Draudžiama maišyti skirtingus valiklius ar baliklius.
2. Asmeninės apsaugos priemonės
- Dirbant su cheminėmis priemonėmis – pirštinės, akiniai, prijuostė.
- Apsaugos priemonės turi būti naudojamos viso darbo metu.
3. Saugus skalbimo ir džiovinimo įrangos valdymas
- Įrangą įjungti tik po vizualinės patikros.
- Nedėti perteklinio kiekio skalbinių.
- Pastebėjus įrangos gedimą – nedelsiant stabdyti ir pranešti atsakingam darbuotojui.
4. Atliekų tvarkymas
-
Buitinės atliekos – į bendrus konteinerius.
-
Medicininės atliekos (pirštinės, kaukės, užteršti tvarsčiai) – į geltonos spalvos maišus ar konteinerius.
- Pavojingos atliekos tvarkomos pagal vidaus taisykles.
D. Ūkio darbuotojams
1. Įrankių ir elektrinių prietaisų naudojimas
- Naudoti tik tvarkingus, periodiškai tikrintus įrankius.
- Elektros įrangą įjungti tik sausomis rankomis.
- Draudžiama savavališkai taisyti įrenginius – privaloma pranešti atsakingam asmeniui.
2. Darbas aukštyje (kopėčios, pakylos)
- Prieš lipant patikrinti kopėčių stabilumą.
- Nestatyti kopėčių ant slidžių ar nelygių paviršių.
- Darbo aukštyje metu – naudoti saugos diržus, jei tai numatyta.
3. Draudimas dirbti vienam
- Pavojingi darbai atliekami tik su kolegos priežiūra.
- Apie darbą pavojingoje zonoje būtina pranešti atsakingam asmeniui.
E. Administracijos darbuotojams
1. Ergonomika dirbant su kompiuteriu
- Stalas ir kėdė sureguliuoti pagal darbuotojo ūgį.
- Monitorius – akių lygyje, atstumas 50–70 cm.
- Kas valandą daryti pertraukas akių ir kūno mankštai.
2. Elektros prietaisų saugus naudojimas
- Nenaudoti pažeistų prailgintuvų ar įrenginių.
- Vengti daugybės prietaisų jungimo į vieną rozetę.
3. Evakuacijos planų išmanymas
- Žinoti pagrindinį ir atsarginį išėjimą iš biuro.
- Žinoti, kur yra gaisro signalizacijos mygtukai ir gesintuvai.
DARBUOTOJŲ ATSAKOMYBĖ DSS SRITYJE – INSTRUKTAŽAS
1. Privaloma laikytis visų instruktavimų
- Kiekvienas darbuotojas privalo žinoti ir laikytis visų darbo saugos, sveikatos ir priešgaisrinės apsaugos instrukcijų, su kuriomis supažindintas.
- Draudžiama pradėti darbą ar atlikti užduotis, jei darbuotojas nėra:
-
- Tinkamai instruktuotas,
- Susipažinęs su darbo vietos rizikomis,
- Pasirašęs instruktavimo žurnale.
- Darbo metu būtina nuolat taikyti išmoktas saugos taisykles.
2. Draudžiama ignoruoti pavojingas situacijas
- Pastebėjus bet kokį pavojų – pažeistus įrenginius, išsiliejimus, užblokuotus praėjimus, atviras elektros jungtis, agresyvius ar dezorientuotus gyventojus – nedelsiant
pranešti pamainos vadovui arba atsakingam darbuotojui.
- Darbuotojas privalo nutraukti veiklą, jei kyla reali grėsmė sveikatai ar gyvybei, ir laukti, kol situacija bus pašalinta.
- Pavojų ignoravimas laikomas rimtu darbo drausmės pažeidimu.
3. Atsakomybė už taisyklių nesilaikymą
- Už darbo saugos reikalavimų nesilaikymą taikomos drausminės nuobaudos:
-
- Įspėjimas;
- Papeikimas;
- Atleidimas iš darbo.
- Jei dėl neatsargumo ar taisyklių pažeidimo įvyko nelaimingas atsitikimas ar sugadintas turtas, gali būti taikoma materialinė atsakomybė pagal LR Darbo kodeksą.
- Jei darbuotojo veiksmai kelia grėsmę kitų sveikatai ar gyvybei – informuojamos atsakingos institucijos (Valstybinė darbo inspekcija, priešgaisrinė gelbėjimo tarnyba).
4. Darbuotojo pareiga bendradarbiauti
- Dalyvauti visose privalomose DSS mokymų programose, periodiniuose instruktavimuose ir pratybose.
- Laiku informuoti administraciją apie pastebėtus pažeidimus ar rizikos veiksnius.
- Padėti užtikrinti saugią ir sveiką darbo aplinką sau ir kolegoms.